Kampanie Open General


Idź do treści

Menu główne:


W01 Blekitna Dywizja

Opisy I > W01 BŁĘKITNA DYWIZJA

Przedstawiam:

Kampanię W01 Błękitna Dywizja - Krucjata na wschód


Kampania pozwalająca się nam wcielić się w dowódcę wojsk Generała Franco, który w wyrazie wdzięczności za pomoc Niemców w wojnie w Hiszpanii wysłał na front wschodni własne wojska znane jako Błękitna Dywizja (ang. Blue Division, hisz. Division Azul, niem. Blaue Division). Po wycofaniu Dywizji po ciężkich stratach, w walce pozostali ochotnicy, zwani Błękitnym Legionem (Legión Azul).

Dywizja była wyposażona w większości w sprzęt niemiecki, ale raczej lekki, więc nie należy się spodziewać dostępności "sprzętu z górnej półki". W walkach Dywizję wspierają niemieccy sojusznicy, a biorąc pod uwagę, że główną siłą Błękitnej Dywizji jest piechota i artyleria, starano się zapewnić, aby niemieckie wsparcie opierało się na jednostkach zmotoryzowanych.

Kampania obrazuje walki Dywizji w okolicach Leningradu w latach 1941-43. Dysponujemy TYLKO i WYŁĄCZNIE jednostkami hiszpańskimi, co należy mieć na uwadze przy planowaniu działań. Hiszpański sprzęt pancerny będzie dostępny jedynie w roku 1943 !!!

Kampania stanowi konwersję kampanii "Division Azul", autor: Sotirios Thymodeas, ale biorąc pod uwagę ilość zmian i modyfikacji, raczej należy uważać iż jest to kampania inspirowana i oparta na w/w niż stanowiąca czystą konwersję kampanii na innego efile niż pierwotny. Wszystkie teksty w kampanii są w przetłumaczone.
Wstępnie oceniam trudność kampanii na 5.

Przebieg kampanii:

Campaign: W01_hiszp * W01 BŁĘKITNA DYWIZJA - KRUCJATA NA WSCHÓD v.2.0
# File Scenario Date BV V TV L Map
0 W01_camst10.scn Pierwsza Krew ! Oct 12, 1941 1 1 1 Ls NOVGOROD.MAP
1 W01_camst11.scn Utrzymać front! Nov 10, 1941 2 2 2 Ls NOVGOROD.MAP
2 W01_camst12.scn Jezioro Ilmień Jan 10, 1942 3 3 3 Ls NOVGOROD.MAP
3 W01_camst13.scn Rzeka Wołchow Jun 21, 1942 4 4 4 Ls VOLOKOL.MAP
4 W01_camst14.scn Krasny Bór Feb 10, 1943 5 5 5 Ls leneast.map
5 W01_camst15.scn Błękitny Legion Aug 6, 1943 Win Win Win Ls lenin.map



Pierwsza Krew !

Za przydzieloną na starcie kasę, kupuję dwie jednostki artylerii 105mm i rozstawiam jako dodatkowe na południu. Zaczynamy ... wojska z północy gnają na złamanie karku ... co ja piszę ... poruszają się jak ślimaki z pkt. widzenia sztabu i dopiero po wielu turach wchodzą do walki, wspierając atak z centrum, który się dość szybko załamał po kontruderzeniu Rosjan i ich jednostki T-34 wspartej artylerią ( a gdzie są moje czołgi .... nie dowieźli ....). Stąd też w centrum przechodze do obrony. Na południu dużo lepiej, mocna artyleria rozprawia się z przeciwnikiem i posuwam się naprzód, a samobójcze ataki Rosjan są powstrzymywane. Trzeba tylko uważać na wraże lotnictwo, ale dość szybko udaje mi się na tym zapanować.


Na północy po dotarciu "ślimaków" ruszam naprzód i przełamuję rosyjski opór.
Mogłem zakończyć parę tur wcześniej, ale postanowiłem zbierać punkty i zająć wszystkie flagi, co prawie (jedna została) się udało. W efekcie końcowym BV w 15 turze. Niestety, poniosłem także nieodżałowane straty w postaci jednostki zwykłej piechoty i ppanca 3,7cm. A na obrazku, starcie na południu.


Raport stanu kampanii #01



Utrzymać front !

Sztabowcy mnie lubią bo przyznali prototypową jednostkę lotnictwa myśliwskiego, a w skrócie to nowiutka, prosto z fabryki jednostka Bf-109F. Zakupy to piechota, dwa MG34 jeszcze jedna 105-ka. No to zaczynamy. Na poczatek rozstawiam piechotę z silnym wsparciem artylerii (bo cóż innego mi pozostaje) wokół obu miast. Na południu trochę więcej, bo jak widać z północy idą mi z pomocą niemieccy pancerniacy. Lotnictwo osłania moje jednostki i czekam na rosyjskie natarcie.

Ruszają z impetem na moje wysunięte i umocnione pkt. oporu na przedpolu frontu. Dzięki silnemu wsparciu artylerii, nie przebijają się do przodu i kolej na mój ruch. Dość szybko eliminuję rosyjskie myśliwce i dzieki temu mogę wykorzystywać bomobowce do osłabianie radzieckich czołgów. Przez kilka tur trwa ostra pozycyjna walka, rozbijam ataki przeciwnika na przeprawach.
Do przodu ruszam wpierw na południu, a na północy po osłabieniu impetu ataku jednostek rosyjskich.
Po kilu turach praktycznie osiągam cele ataku, ale postanawiam zdobyć na połnocy oba rosyjski SH, stąd też osiągam BV w 14 turze.
Walki kosztowały mnie dwie jednostki piechoty, ale trzeba przyznać iż wspierający nas niemcy wzieli na siebie impet wielu uderzeń i także ponieśli duże straty, ale dzięki temu pozwoliło mi to ruszyć z natarciem.

Powyżej walki na północy - jak widać sojusznicy się nie oszczędzali i jak zwykle brylowali w atakach.

Raport stanu kampanii #02



Jezioro Ilmień

Brak prezentów z dowództwa. Nic także nie zakupuję tylko podnoszę stany jednostek, tym bardzie że zakomunikowano mi, że mam transport na front tylko dla pięciu jednostek lądowych.

Rozstawiam dwie jednostki artylerii i trzy piechoty, a potem atakujemy umocnienia wroga nad jeziorem. Oczywiście pozwalamy sojusznikom grać pierwsze skrzypce i przeprowadzać pierwsze ataki, wchodząc do gry w celu ostatecznego wyeliminowania wroga. Bitwa ... spacerek na brylantowo w 6 turze. W powietrzu także nic szczególnego ... jakieś ataki rosyjskich myśliwców, które długo nie przetrwały. Obok, początkowy etap ataku nad jeziorem Ilmień.


Raport stanu kampanii #03


Rzeka Wołchow

Brak prezentów, a zakupy to: 7.5cm PaK40, 2x 10.5 leFH18M i dodatkowo trochę wymian sprzętu na nowszy. Ruszam z natarciem, gdzie główną role grają niemieccy pancerniacy, a Hiszpanie wspierają artylerią i piechotą, wykańczając maruderów i osłabione jednostki. Na południu natarcie posuwa się bez większych problemów, natomiast na północy pojawiaja się hordy rosyjskich tanków. Czasowo przechodze do obrony i ruszam do przodu dopiero po wyczyszczeniu przedpola. Atak na południu, po przejściu przez rzekę rusza na północ wspierajac północne oddziały.

W końcu efektowne, brylantowe zwycięstwo w 7 turze. W powietrzy przewaga naszych nowoczesnych samolotów nie podlegała dyskusji co szybko pozwoliło osiągnąć panowanie w powietrzu nad całym obszarem bitwy ... chociaż zadania utrudniały wszędobylskie, rosyjskie plotki. Powyżej pokazano jak zbliża się rosyjska nawała ...


Raport stanu kampanii #04



Krasny Bór

Po tak udanej bitwie, wysokie dowództwo nagrodziło uzupełnieniami, przydzielając prototypową jednostkę Grenadierów. A za "środki własne" zakupiłem kolejną 105-kę oraz Bf-109F. Brak zakupów w AD (Air Defense), bo ten sprzęt Hiszpanów jakiś taki słabiutki ...

Na początek mała uwaga techniczna. We wcześniejszych wersjach, rzeka w poprzek mapy była nieprzekraczalna w każdych warunkach. Obecnie po zmianach w grze, w warunkach zamarzniętego terenu, można ją przekroczyć.

Stąd też warto mieć to na uwadze w zakresie ochrony własnych VH - mi się przedarł jakiś zbłąkany recon i zajął jeden VH, więc musiałem przerzucić bombowce aby się nim zajęły na tyły frontu. Ale nie przesadzajcie z asekuracją.

Wszystkie jednostki rozstawiam w spójnym, obronnym ugrupowaniu na północ od rzeki. Ilość mojej artylerii na km kwadratowy w tym miejscu chyba przekracza tą znaną z późniejszych wydarzeń (zaglądamy w przyszłość, he, he) w czasie ofensywy Rosjan na Odrze/Nysie. Zaczyna się bitwa ... ostrożnie. Przyjmuję postawę obronną, ruszam tylko lekko Finów na północy i Niemców na południu, atakujących miasto. Staram się przerzucić lotnictwo do ochrony moich wojsk z lotniska na północy, ale nadziewam się na ugrupowanie lotnictwa radzieckiego na środku mapy ... krwawe walki w celu wyeliminowania ich myśliwców ... okazuje się, że pojawił się Jak-9 z którym mój sprzęt tak łatwo sobie już nie radzi.

Na północy, zaskakująco dobrze radzą sobie Finowie z ich samobieżnymi ppancami. Nie dość że radzą sobie z atakiem to ruszają do przodu i wspierają atak na miasto z południa (likwidując jedno ze stanowisk artylerii). Dość dobrze idzie także na wschodzie ... artyleria nie pozwala przebić się Niemcom, a moim głównym zadaniem jest pobycie się rosyjskiej artylerii nawet kosztem strat piechurów ... wiele jednostek ginie, ale działa się "wystrzeliwują" i są potem łatwą zdobyczą.

W centrum, dzielna postawa moich artylerzystów powoduje, że wojska nie ustępują pola ani na krok przed wściekłymi atakami Rosjan ... trwa to do czasu zlokalizowania ich artylerii i jej wyeliminowaniu, co prawda w prawie samobójczych atakach, ale kierowałem tam sojuszników z pierwszej linii Smiley ale nie tylko ... tracę świeżo pozyskanych Grenadierów ... no i trzeba było wyeliminowac kilka jednostek rosyjskich tanków ... a potem to już spacerek.

W tle trwają potyczki lotnicze, po kilku turach eliminuję rosyjskich lotników, ale także tracę jednostkę Bf-109 (tą świeżo zakupioną ... jak widać niedoświadczony młokos był łatwym celem). A końcówka to już wyszukiwanie jednostek rosyjskich i ich likwidacja ... bo trzeba przeciwnika wybić co do nogi ... cóż czasami trzeba być tak bezwzględnym. Brylant w 10 turze. A początkowe rozstawienie w centrum przedstawiało się następująco:

Raport stanu kampanii #05






Błękitny Legion

Zadnych zakupów tylko ulepszenia wojsk zaróno pod względem jakościowym jak i ilościowym. Większość wojsk rozstawiam pod Leningradem, ale jednak dość silną grupę umieszczam na południowym zachodzie, bo właśnie stamtąd musi wyjśc atak na VH do zdobycia. Rosjanie ostro atakują z Leningradu, także lotnictwem ale dość swobodnie powstrzymuję te ataki. Po dwóch turach już panuję w powietrzu, a bombowce o wysokim HA czynią spustoszenie wsród zastępów pancernych wroga. Z południa idzie taka na północ ... trochę mnie powstrzymują, ale brak silnej artylerii po stronie Rosjan (cóż za wyjątek !) powoduje, że nie mam praktycznie żadnych problemów i spokojnie likwiduję kolejne jednostki.
Trochę strat ponoszę, ale to już łabędzi śpiew przeciwnika. Kończę brylantowo w 6 turze.

A obok uchwycenie momentu przedarcia się jednostki czołgów przez moją linię obrony, na tyły w okolice stanowisk artyleryjskich. Przed chwilą straciłem dwie jednostki artylerii :(

Raport stanu kampanii #06


Obok moje zasłużone medale:

Kampania ostatecznie stała się bardzo łatwa,
oceniam ją na trzeci, a może nawet drugi stopień trudności (w 10 stopniowej skali) Jedyną trudnością jest fakt iż jest to kampania piechoty i artlerii po naszej stronie - trzeba po prostu umieć grać z małą ilością czołgów. Natomiast ilość pkt. do zdobycia powoduje, że kampania "wybacza" błędy.

Start | OpenGen | Kampanie I | Kampanie II | Kampanie III | Kampanie IV | Kampanie V | Polecam | Opisy I | Opisy II | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego